Jos Verstappen

Jos Verstappen, geboren 4 maart 1972 te Montfort, begon op achtjarige leeftijd met karten en binnen korte tijd deed hij ook mee aan nationale wedstrijden. In 1984 werd hij Nederlands kampioen bij de junioren. Hij bleef succesvol en won in 1989 een groot aantal internationale races en twee Europese titels. Anno 2016 is hij nog steeds actief in de kartsport; bij de begeleiding van karters en bij het team van CRG Holland.

Aan het eind van 1991 maakte hij de overstap naar de autosport nadat hij tijdens een test voor Van Amersfoort Racing, geregeld door zijn nieuwe manager Huub Rothengatter, in een Formule Ford auto op Zandvoort een goede tijd wist neer te zetten. Hij ging rijden in de Formule Opel Lotus, een klasse waarin gereden wordt met identieke auto’s. Dit bij het team van Frits van Amersfoort (Van Amersfoort Racing). Hij won direct het Benelux kampioenschap, en hij kreeg een aanbod om Formule 3 te rijden. Ook daar maakte hij grote indruk en won verschillende internationale wedstrijden, zoals de Marlboro Masters van 1993 en het Duits Formule 3 kampioenschap.

1994

In 1994 werd Jos Verstappen als test- en reservecoureur aangenomen in het Benetton team. Hier reed hij na een testongeluk van JJ Lehto, die een nekwervel brak, een aantal wedstrijden als tweede rijder van het team naast Michael Schumacher. Verstappen maakte zijn debuut in het Benetton Formule 1-team tijdens de Grand Prix van Brazilië. Tijdens deze race werd hij echter tijdens een inhaalmanoeuvre getorpedeerd door Eddie Irvine (Jordan), waardoor Verstappen over de kop sloeg, maar ongedeerd bleef.

Een hoogtepunt in dit seizoen was Verstappens derde plaats tijdens de Grand Prix van Hongarije. Een rariteit was een ongeluk tijdens een training voor de GP van Frankrijk op Magny Cours, waarbij Verstappen zijn bolide in de pitmuur boorde, waardoor er door rondvliegende brokstukken een installatie van televisies verloren ging. Dit ongeluk was er rechtstreeks de oorzaak van, dat er nu plexiglas tussen deze apparatuur en de racebaan is aangebracht. Tijdens een pitstop bij de GP van Duitsland op Hockenheim werd er tijdens het bijtanken benzine op hete auto-onderdelen gemorst waardoor de auto, met Verstappen er in, korte tijd in lichterlaaie stond. Dit leverde hem een lichtelijk verbrande neus op. Dat kwam doordat hij het vizier van zijn helm open had staan, zoals toen gebruikelijk was. Sindsdien hebben coureurs tijdens het bijtanken hun vizier dicht. De race erna was de GP van Hongarije, waar Verstappen zijn eerste podium behaalde. Derde werd hij, nadat Martin Brundle in de laatste ronde zijn auto stuk zag gaan. De daaropvolgende race, de GP van België, werd Verstappen weer derde, nadat Michael Schumacher werd gediskwalificeerd vanwege een te ver afgesleten bodemplaat. Later haalde hij in Portugal dankzij een vijfde plaats nog 2 punten, zodat zijn totaal op tien punten kwam in 10 wedstrijden. Tijdens de laatste twee races werd Verstappen vervangen door Johnny Herbert.
Tot en met 2003 bleef Jos nog actief in de formule 1 maar hij zou nooit meer zijn successen uit 1994 overtreffen of evenaren.
Zijn zoon Max echter… maar dat is een ander verhaal.

Nog meer 90s

Wilt u nog meer 90s herinneringen ophalen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres! Team 90s Nostalgia is dé specialist op het gebied van groepsuitjes, bedrijfsuitjes, bedrijfsfeesten en -evenementen met jaren 90 thema. Bekijk hier onze arrangementen en vraag informatie aan of bel direct +31 6 36 225 335

90s quiz, 90s dinerspel, 90s themafeest